Iako je u predmetnom
pogledu nastavak realizma, impresionizam uspostavlja nov odnos prema svetu.
Slikari se više ne zadovoljavaju preobražavanjem i razvijanjem tradicionalnih
formula, kao što su to činili neoklasicisti i romantičari, već tragaju za novim
načinom vizuelnog izraza. Iz tog novog načina proizilazi i nov odnos prema
predmetu. U početku je impresionistiki postupak bio analitički, ali ubrzo mrlje
čiste boje počinju da brišu uobičajeni izgled predmeta. Od impresionizma
počinje eksperimentisanje sa predmetom, koje se nastavla do naših dana.
|
Klod Mone: Impresija - rađanje sunca |
Glavna razlika između slikara
impresionista i realista, čiji su radovi ponekad bili veoma slični, tiče se
načina rada. Dok su realisti dovršavali platno u ateljeu nakon skica urađenih
na otvorenom i radili na platnu sa pripremljenom smeđom podlogom koja je
njihovim slikama davala jedinstven štimung, impresionisti su koristili belo
grundirano platno i obično, mada ne uvek, čitavu sliku radili u pleneru. Spontan odnos prema svetu, a ne
određen odnos prema jednoj, uglavnom evropskoj, kulturi, kao što je bio,
recimo, odnos neoklasicista prema antici, ili romantičara prema Šekspiru i
gotici, omogućio je impresionizmu da koristi likovna iskustva svih, a ne samo
evropskih stilova. Nije slučajno da su se impresionisti divili japanskim
drvorezima - estampama - i japanskoj umetnosti uopšte. Susret umetnosti Dalekog
istoka i impresionizma odlična je prekretnica u svetskoj istoriji umetnosti,
prekretnica koja je počela da ostvaruje ideju o tome da je umetnost sredstvo
komunikacije svih naroda, bez obzira na njihovu nacionalnu umetnost i
tradiciju.
|
Alfred Sisli |
U suštini, pojava impresionizma se
podudara sa trenutkom kada je izvan naučnih krugova prihvaćeno Njutnovo otkriće
spektra i njegov zaključak da je bela svetlost sastavljena od boja. Bilo je
potrebno 150 godina da jedno naučno saznanje postane deo opšteg iskustva.
Impresionistička slika je impresija - rezultat neposrednih vizuelnih utisaka o
Sunčevoj svetlosti i predmetima obasjanim njome. Saznanje da je svetlost sastavljena
od boja, da u njoj nema bele i crne, već samo toplih i hladnih boja kojima je
moguće izraziti svetlost i senku, našlo je punu primenu u slikarstvu
impesionista. Slikajući bojama Sunčevog spektra impresionisti stvaraju radosno i
svetlo slikarstvo sposobno da izrazi treperenje vazduha i drhtaj Sunčevog
odbleska.
|
Pjer Ogist Renoar |
Živosti impresionistički slikanih
prizora posebno je doprinosio kratak, zapetast potez čistim bojama, koje se, gledane
sa distance, međusobno mešaju u oku posmatrača. Takav način rada davao je
njihovim slikama svežinu tonova nepoznatu u dotadašnjoj umetnosti i omogućavao
kolorističke, a ne samo tonske kontraste. Da bi istakli svoj pristup umetnosti,
impresionisti su kao najčešće motive birali pejzaže sa rekom, scene regata i
izletišta, sneg, nebo sa oblacima, plast sena, lokvanji na vodi i sl, jer je u
njihovom predstavljanju takav potez doprinosio dočaravanju odblesaka svetlosti
na vodi, treperavoj igri senki i, uopšte, prikazivanju fluidnih i nepostojanih
aspekata stvarnosti. Za njih su ti fenomeni predstavljali analogije
nepostojanosti i promenljivosti realnog sveta kao vrednosti značajnih za
senzibilitet modernog čoveka. Poseban problem koji se postavljao u
impresionističkoj organizaciji slike, zasnovanoj pre svega na svetlosti i boji
a ne na motivu koji se slika, kao i želja da se na slici zabeleži
neponovljivost trenutka nasuprot stalnim i trajnim svojstvima sveta, ticao se
uklapanja ljudske figure u takav koncept. O izazovu koji je taj problem
predstavljao za umetnike, svedoče brojne slike figure u pleneru, među kojima se
motiv žene sa suncobranom javlja kao jedan od najpostojanijih.
|
Meri Kasat |
Za razliku od Gustava Kurbeta, Mane
nije dao nikakvo ime stilu koji je stvorio. Kad su njegovi sledbenici počeli
sebe nazivati impresionistima, odbio je da prihvati to ime za svoje delo.
Impresionistima je bilo potrebno duže vreme da steknu međunarodno priznanje.
Zanimljivo je da su Amerikanci bili njihovi prvi pokrovitelji i da su brže
reagovali na novi stil nego Evropljani. U doba kada ih nijedan francuski muzej
nije prihvatio, impresionistička dela ušla su u javne zbirke u Sjedinjenim
Američkim Državama, a američki slikari su bili među prvim sledbenicima Manea i
njegovog kruga.
|
Berta Morizo |
Pošto su već deset godina mlađi
umetnici bili isključeni iz zvaničnih krugova sada su odlučili da stvar uzmu u
svoje ruke. Mone, Renoar, Pisaro, Sisli, Dega, Sezan i mnogi drugi, u nameri da
prikažu svoj rad nezavisno od Salona, osnovali su "Udruženje nepoznatih
umetnika, slikara, vajara, grafičara i drugih". Nova umetnička grupa svoju
prvu izložbu otvorila je 15.4.1874. u starom ateljeu koji je pripadao poznatom
fotografu Nadaru na pomodnom bulevaru Kapucina. Ova njihova izložba nije imala
uspeha kod publike. Osam do deset hiljada posetilaca hrlilo je u Salon svakog
dana; izložba impresionista privukla je prvog dana tek 175 posetilaca, a
poslednjeg samo 54, od kojih je većina došla s namerom da se šali na račun
izloženih dela. Ta je izložba, u stvari, novom pokretu dala ime. Tako je Luj
Leroj, neprijateljski raspoložen kritičar, danima u podrugljivim člancima punim
oštre kritike u časopisu "Le Charivari" pozajmivši reč iz naslova
Moneove slike mora "Impresija - rađanje sunca" krstio novu umetnost:
"Impresija - sasvim tačno! I upravo sam rekao sebi da ako neka impresija
tako utiče na mene, nečeg tu mora biti. Kakva sloboda i lakoća u potezu!
Nedovršene tapete mnogo su završenije nego ova morska slika."... "
Ako njihovi ciljevi treba da se opišu u jednoj jedinoj reči, morali bismo da
izmislimo reč impresionisti. Oni su impresionisti u tome što ne reprodukuju
pejzaž, no izražavaju utisak koji on ostavlja na posmatrača".
|
Kamij Pisaro |
Danas se impresionizam ne posmatra
kao revolucionarno stvaranje nove ere, ili kao dostignuće jednog umetnika;
radije ga gledamo kao dalji razvitak ideja, tehnika i opažanja koja su nastala
i razvila se u toku prve polovine XIX veka, premda su ga Mane i njegovi
sledbenici primenjivali na vrlo radikalan način. Impresija je bila vizuelni
kontakt, u jednom jedinom trenutku, sa pejzažom ili drugim motivima. Oko nema
sposobnost da primeti sve vidljive detalje u momentu; ono samo pilji u zgrade,
prolaznike i druge stvari duže nego što mi pojedinačno posmatramo prozore,
dekorativne ukrase fasada, moderni šešir ili plemenito lice, a dužim
posmatranjem naš mozak stičeprvu impresiju i koristi zbir iskustava, običnih
zapažanja i mašte. Ono što su impresionisti uopšte, a posebno Mone, nameravali
da prikažu bila je vizuelna svežina prvog brzog trenutka, oslobođena kategorija
posmatranja i uobičajene percepcije. Kada Mone otvori svoje oči, on vidi komade
boje, išaranu površinu, mnogo vazduha određenog svetlom, i i predmet njegovog
slikanja je impresija koju prima. Pol Sezan je okarakterisao Monea svojom
čuvenom izjavom: " On je bio samo oko - ali kakvo oko!". I njegove
reči su zapravo osnovna koncepcija Moneovog slikarstva. To što je Mone nazvan
umetnikom trenutka postalo je njegovo životno delo, jer cilj je bio zamršena
nerešiva suprotnost - da se prolaznost sačuva u trajnoj formi.
|
Klod Mone |